KOMEN PENILAI 2


PENILAI:ROSHAMFITRI BIN SAMSURI
GURU DINILAI:NURUL SHAHIRA BINTI HASSAN

Bahagian A: Persediaan  
Objektif                 
Objektif yang diberikan adalah secara tepat dan jelas. Buktinya objektif yang diselitkan boleh di ukur dan murid mampu mengikut perkara yang diajarkan berdasarkan sukatan pelajaran.
Perancangan   
Isi kandungan yang disampaikan dan objektif pembelajaran kepada murid adalah bersesuaian dengan sukatan pelajaran
Strategi / Kaedah
Guru menggunakan strategi atau kaedah yang bersesuaian terhadap pembelajaran yang diajarkan. Strategi yang digunakan adalah bersesuaian
Kemahiran Berfikir / kemahiran berbahasa / nilai
-Guru memberikan rangsangan kepada murid untuk berfikir
- Terdapat nilai-nilai yang guru telah terapkan semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran.
-Guru memberi arahan dengan jelas serta murid memahami maklumat yang disampaikan oleh guru.
- Guru menggunakan kemahiran berbahasa ibunda dan murid faham apa yang telah diajar.
- Terdapat penilaian dalam pembelajaran.


BAHAGIAN B :  Perkembangan
Permulaan Pengajaran
-Guru telah membuat kesediaan kepada pelajar semasa hendak memulakan proses pengajaran dan pembelajaran.
- guru berkeupayaan untuk menarik perhatian murid dengan memulakan tayangan video semasa permulaan pembelajaran sebagai set induksi kepada guru.
Perkembangan Pengajaran
-Guru telah memberi penerangan dengan baik terhadap jenis perwatakan yang diajar kepada pelajar.
-Guru mengaitkan contoh penerangan tersebut dengan contoh yang lebih mudah difahami.
-Guru perlu memberikan peneguhan positif apabila murid dapat menjawab soalan yang diajukan dengan betul.
Penggunaan Kemahiran Berfikir Aras Tingi
-Guru telah bertanya kepada pelajar berdasarkan perwatakan yang diketahui dan ini telah menyumbang kepada kemahiran berfikir aras tinggi pelajar ( KBAT) melalui tayangan video.
Pengurusan Bilik Darjah
-Kelas berjaya dikendalikan dengan baik dan terkawal.
- Guru bijak mengelola dan mengurus bahan yang digunakan
Komunikasi / Pertuturan
- Guru telah berjaya mewujudkan komunikasi dua hala iaitu antara guru dan pelajar serta pelajar dan guru.
-Komunikasi yang diberikan oleh guru, memberikan kefahaman kepada pelajar
-Guru telah berinteraksi terhadap murid dengan berkesan.
Pencapaian objektif
Objektif pengajaran dan pembelajaran guru berjaya di capai, guru dapat melaksanakan set induksi, langkah 1, langkah 2, langkah 3dan penutup dengan baik.
Pentaksiran
-Guru telah menjalankan pentaksiran dengan baik, pentaksiran telah wujud dari aktiviti berkumpulan, soal jawab dan lembaran kerja yang diedarkan.
-Guru telah mendekati murid untuk memastikan murid melaksanakan aktiviti yang diberi.
-Guru sentiasa memantau murid dalam menjalankan aktiviti
Penguasaan Isi Pelajaran
Guru amat pembelajaran dengan baik
Penggunaan Alat Bantu Mengajar.
- Guru amat cekap dan kreatif dalam penggunaan dan penghasilan alat bantu mengajar.
-Alat bantu mengajar yang dihasilkan amat menarik dan memberi peluang kepada murid untuk lebih mudah memahami perkara yang diajarkan.
-Guru telah menggunaan Ict dalam pengajaran
Penutup pengajaran
-Guru telah membuat rumusan pengajaran
- Guru telah menyuruh murid melakukan rumusan keseluruhan
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran
Guru telah  memberikan refleksi terhadap pengajaran dan pembelajaran yang diperoleh.


BAHAGIAN C: Sikap dan Sahsiah
Penampilan diri dan ciri-ciri profesional
-Guru telah mempamerkan penampilan diri yang agak kemas.
-  Guru bersopan santun dan berbudi bahasa semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung.
- Guru sentiasa menonjolkan sikap yang positif kepada murid.
-  Guru menunjukkan sikap yang bertanggungjawab dan berdedikasi untuk memberi tahap kefahaman yang tinggi kepada murid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan